اخبار و مقالات

بهبود کیفیت صنایع غذایی به کمک فناوری نانو
تاریخ انتشار : 1397/3/30 ساعت 09:44:48

بهبود کیفیت صنایع غذایی به کمک فناوری نانو

 
بهبود کیفیت صنایع غذایی به کمک فناوری نانو
فناوری نانو کاربردهای مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به نقش این فناوری در صنایع غذایی از جمله بسته بندی، بهبود رنگ و طعم و همچنین غنی تر کردن موادغذایی اشاره کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از عوامل اصلی فساد انواع مواد غذایی، نفوذ اکسیژن و میکروب ها به داخل بسته بندی آنها است. در بسیاری از موارد مانند بسته بندی چیپس یا پفک، ابتدا گاز خنثی نیتروژن وارد بسته شده و سپس بسته بندی انجام می شود. در این بسته بندی نیاز است نیتروژن از بسته خارج نشود و همین طور گازهای عامل فساد مثل اکسیژن نیز وارد آن نشود.
همچنین در بسته بندی سبزیجات و به ویژه گوشت نیز بسته بندی مناسب اهمیت بالایی دارد. یکی از کاربردهای فناوری نانو در این حوزه، استفاده از فیلرهای )پرکننده های) نانو در بسته بندی برای کاهش نفوذپذیری گاز است. در نتیجه ی این کار به مقدار قابل توجهی عمر مواد غذایی موجود در بسته بندی افزایش می یابد. 
یکی از نانوذرات مرسومی که به این منظور به پوشش های پلاستیکی مورد استفاده در بسته بندی اضافه می شود، نانوذرات رس است. همچنین با فناوری نانو امکان کنترل تبادل رطوبت با محیط که عامل مهم دیگری در فساد مواد غذایی است، فراهم شده است.
 بسته بندی هوشمند موادغذایی  
می توان در بسته بندی مواد غذایی از نانوحسگرها استفاده کرد. این نانوحسگرها با تغییر رطوبت و یا تشخیص فساد یا میکروب در قسمت های مختلف بسته بندی می توانند تغییر رنگ دهند، در نتیجه می توان با مشاهده بسته بندی از سالم بودن محتوای آن باخبر شد.
 بهبود طعم، عطر و رنگ غذاها 
با استفاده از نانوکپسوله کردن مواد مورد نظر می توان طعم، عطر و رنگ ..
.